Visie

Met een betrokken team van leerkrachten zorgen wij ervoor dat we iedere dag inzetten op het beste onderwijs voor uw kind. Kinderen nemen hun interesses en nieuwsgierigheid mee naar school. Bij de lessen is het daarom belangrijk om in te zetten op deze nieuwsgierigheid en interesses, maar daarnaast is het belangrijk om kinderen vertrouwen te geven in hun leren en te zorgen voor een positieve invloed.

Wil je goed, ga dan samen, wil je snel, ga alleen

Brede ontwikkeling

Wij bieden kinderen een brede ontwikkeling zodat ze klaar zijn voor de toekomst en kunnen deelnemen aan een snel veranderende maatschappij. Deze ontwikkeling maken we mogelijk door een goede balans tussen de drie doeldomeinen:

  • Denken en doen
  • Samen en sociaal
  • Ik als mens

Denken en doen

In het doeldomein Denken en doen maken de kinderen een sociaal emotionele ontwikkeling door en breiden ze hun denkvermogen en kennis uit. Door hun hoofd, hart en handen te gebruiken leren ze verder te kijken. Tijdens het denken en handelen is het belangrijk om vanuit nieuwsgierigheid aan de slag te gaan, op die manier leren ze hun eigen vraagstukken te onderzoeken en beantwoorden.

‘Wij bieden kansrijk onderwijs, omdat we aan willen sluiten bij de mogelijkheden van ieder kind. Wij gunnen elk kind passende rijke ontwikkelkansen.’

Samen en sociaal

Bij samen en sociaal staat natuurlijk centraal hoe kinderen naar de toekomst gaan kijken. Wat hun plaats is in de maatschappij en in de wereld. Ze gaan ontdekken dat leren een proces is en dat niemand altijd alles gelijk kan. Leren doe je niet alleen, maar samen met de ander. Daardoor leren ze ook hoe ze met elkaar om moeten gaan en elkaars verschillen te accepteren.

‘Wij voldoen aan de maatschappelijke opdracht van wereldburgerschap. Wij willen kinderen leren op een constructieve en vreedzame manier samen te kunnen leven. ‘

Ik als mens

Dit is een doeldomein waarin kinderen ontdekken wat ze willen en wat ze kunnen. Natuurlijk hoort daar ook bij dat ze moeten leren dat niet alles vanzelf gaat. Doorzetten en discipline tonen zijn belangrijk, ook om te ontdekken hoe ze hun eigen leervermogen kunnen gebruiken. Ze leren hoe ze flexibel kunnen zijn, de juiste concentratie gebruiken en hoe ze prioriteiten moeten stellen.

‘Wij bieden onderzoekend onderwijs, waarbij de regie ook deels bij de leerling zelf komt te liggen. Bij ons ligt de focus op het proces en niet op het resultaat. Daarmee zorgen wij voor inhoudelijke verdieping en verhoging van intrinsieke leermotivatie van kinderen.’

Ons kompas

Een kompas zorgt ervoor dat we de goede kant op gaan. Dat is ook zo in het onderwijs. We willen dat onze leerkrachten en kinderen samen de goede kant op gaan om zo het juiste te bereiken. We hebben daarom een aantal punten opgesteld die ons helpen:

  • Het onderwijs is een doorgaande ontwikkelingslijn voor leerlingen van 4 tot en met 12 jaar;
  • Leraren werken ontwikkelings- en programmagericht aan de brede ontwikkeling van leerlingen;
  • Het onderwijsaanbod heeft een passende inhoud;
  • Leraren zijn vakbekwaam als pedagoog en vakbekwaam als didacticus;
  • Ouders zijn pedagogische partners en actief betrokken bij hun eigen kind;
  • Samen staan we open voor verbetering en vernieuwing van het onderwijs;
  • School is een fijne plek om samen te zijn.