Kwaliteit

Aandacht voor de basisvaardigheden zoals taal, rekenen en burgerschap staan bij ons voorop. Deze vaardigheden hebben een positieve invloed op de kansen van kinderen in hun latere leven. Het leren van de basisvaardigheden gaat het beste wanneer leerlingen procesgericht werken. Hierbij staat het proces centraal in plaats van het resultaat. Onderzoeken werken waarbij de regie (deels) bij de kinderen ligt is hierbij van groot belang. Om dit goed te kunnen doen is een goede samenwerking tussen leerkracht en leerling onmisbaar. Samen presteert iedereen meer! 

Onderwijs vanuit hoofd, hart en handen

Om je persoonlijk te kunnen ontwikkelen is de balans tussen denken, voelen en doen van groot belang. Wij geloven daarom in onderwijs vanuit de richting: hoofd, hart en handen. Het hoofd is de plaats waar we kennis en informatie verwerken, de handen staan voor doen en je hart zegt iets over je gevoel en het omgaan met anderen. Onderwijs is meer dan alleen taal en rekenen. Vanuit dit oogpunt werken wij samen met de leerlingen aan hun ontwikkeling. Dit is de kwaliteit die wij bieden. Uiteraard is dit ook van belang bij onze leerkrachten. Zij blijven zich ontwikkelen zodat ze de juiste ondersteuning kunnen bieden aan de leerlingen.

Leerlingvolgsysteem

Het is belangrijk om de groei van leerlingen te volgen. Alleen zo kunnen we zien of de leerlingen blijven groeien en kunnen we aanpassingen doen wanneer dit niet het geval is. Op 't Kofschip werken we met methode-gebonden toetsen en ons IEP leerlingvolgsysteem. Onze leerkrachten kijken voortdurend waar de leerlingen zich bevinden in hun ontwikkeling. Dit doen we door te kijken naar het dagelijks werk en de digitale ondersteuning bij de reken-, taal- en spellingsmethode. Het leerlingvolgsysteem IEP zorgt ervoor dat ieder kind in zijn eigen kracht wordt gezet. Het systeem legt de focus op groei en niet op prestatie. Daardoor kan ieder kind zich ontwikkelen in zijn eigen tempo. De kinderen worden niet met elkaar vergeleken, maar met de eigen prestaties. Naast de ontwikkeling op het gebied van taal en rekenen, krijgen we van IEP ook inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en het creatief vermogen. Allemaal belangrijke punten die we willen volgen en die kinderen helpen in de toekomst.

Portfolio

Bij ons heeft het rapport plaats gemaakt voor een portfolio. Wij vinden dit veel meer passen bij de ontwikkeling van een kind omdat ze meer eigenaar zijn van hun leerproces. De portfolio geeft meer inzicht in de kennis en vaardigheden die het kind heeft geleerd in de voorliggende periode. Dankzij de portfolio krijgt u een veel beter beeld van de ontwikkeling van uw kind. Voor uw kind is de portfolio een positieve manier om te kijken naar hun werk. Het zal ervoor zorgen dat kinderen meer gemotiveerd zijn in hun dagelijks werk.

SKOV academy

Het is natuurlijk heel belangrijk dat onze leerkrachten ook blijven groeien. Alleen zo kunnen wij leerlingen onderwijs van top kwaliteit aanbieden. Onze leerkrachten krijgen een bovenschools professionaliseringsaanbod via de SKOV Academy. Dit is een platform waar leren van en met elkaar centraal staat. Het aanbod komt tot stand vanuit zowel externe experts als eigen medewerkers die de kans krijgen hun expertise in te zetten voor hun collega's. Het leren van onze leerlingen gaat hand in hand met het blijven leren van de leerkrachten en teams. Voor meer informatie over de SKOV academy kunt u een kijkje nemen op de website: https://deskov.nl/skov-academy/.